פריט ידע פעילות:גילוי הטבע העירוני הסובב אותנו

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

תמונת רקע לדף גילוי הטבע העירוני הסובב אותנו

פעילות אחת מתוך שלוש באוגדן: "קרוב לבית - קרוב ללב" פעילויות לשבוע טבע עירוני

יופיו של הטבע בעיר יכול להתגלות בקן ציפורים זעיר, בבריכת חורף גדולה או בעץ נדיר. הוא מתקיים בפארקים ירוקים, וגם באתרים לא צפויים דוגמת מגרש נטוש או גג.

הטבע בעיר משמר חלק מהעושר של הצמחים וחיות הבר שאפשר למצוא במרחבים הפתוחים. זו סביבה רגישה מאוד בשל הקרבה לאזורים צפופים ומזוהמים ולבנייה בלתי פוסקת – ולכן אנחנו חייבים להגן עליה במאמץ משותף. כלי בסיסי לכך הוא סקר הטבע העירוני. הסקרים מספקים לגורמי התכנון מידע על אתרי הטבע בעיר, וכך מסייעים לשמור עליהם ולהתייחס לערכי הטבע והסביבה במהלך הפיתוח והבנייה של העיר.

את סקרי הטבע העירוני מבצעים עבור הרשויות המקומיות החברה להגנת הטבע או גופים אחרים, הממונים על ידי הרשויות או על ידי משרדי ממשלה.


מטרות

  1. התלמידים יפתחו תחושת שייכות לטבע העירוני ויגלו אחריות כלפי הטבע בעיר.
  2. התלמידים יתנסו במיומנויות סקר, במיפוי ובעבודת צוות.

ציוד

  • אינטרנט
  • מקרן
  • רמקולים
  • אופציה לשימוש בניידים או לחלופין דף סקר
  • בריסטול
  • פתקים
  • טושים
  • לוח כיתה
  • טוש מחיק


הכנות

ניתן לצפות במפה ארצית של סקרי טבע עירוני עירוני ולבחור בסקר שנעשה במקום המעניין אתכם. היכנסו לקישור המופיע במשפט: "לצפייה באוגדן כרטיסיות האתרים" כדי לראות את הממצאים העיקריים.

יש להנחות את התלמידים להצטייד בתיק קטן עם בקבוק, כובע, קרש כתיבה וכלי כתיבה או נייד


פתיחה (10 דק')

נשאל את התלמידות והתלמידים: באילו מקומות בעיר אתם אוהבים לבלות?

נרשום את כל התשובות על הלוח (גם אם התלמידים הזכירו קניון, באולינג וכיוצא באלה).

לאחר מכן נסמן את המקומות שקשורים לטבע, ונספר שהיום נגלה את הטבע העירוני בסביבה שלנו.


גוף (60 דק')

נשאל: מה לדעתכם מתאר המושג "טבע עירוני"? (5 דקות)

נרשום את התשובות על הלוח, מסודרות ברצף מהקטן לגדול, למשל: קן ציפור – עץ פיקוס – חורשה – נחל.

סרטון ושיר (10 דקות)

נספר לתלמידים שברגע שנפקח עיניים ונביט סביבנו, נגלה אוצרות טבעיים ממש מתחת לאף!

לדוגמה, נקרין סרטון ושיר מתוך האלבום "אגדה חיה" על חיית בר באזורים עירוניים, דוגמת התן הזהוב האילנית או הדרור. נבקש מהכיתה לזכור לפחות שלוש עובדות מעניינות שצוינו בשיר.

בזוגות – ננחה את התלמידים: ספרו זה לזה על מקום בעיר שגיליתם בו טבע עירוני. זה יכול להיות עץ שאתם אוהבים, שדה פרחי בר, ואדי, חיית בר שראיתם (עטלף, למשל), חלזונות או קן של ציפור.

לאחר מכן נבקש מכמה זוגות לשתף את הכיתה בסיפוריהם.

נשאל: למה חשוב, לדעתכם, לשמור על הטבע העירוני? (5 דקות)

נקשיב לתשובות, ונאמר שלטבע העירוני יתרונות רבים וחשובים. נמנה כמה מהם (פירוט ברקע למערכים).

גם אתם שותפים לדווח על טבע עירוני או על מפגעים!

פתחו מפת תצפיות ודיווחים של הציבור. הסתכלו בשתי דוגמאות לממצאים (נקודות סגולות) ובשתי דוגמאות למפגעים (נקודות צהובות)

ממצא – נקודות עניין, למשל: צמחייה טבעית (עצים, פריחה), חיות בר, בית גידול או ממצא ארכיאולוגי דוגמת באר מים.

מפגע – מפגעים בשטח, למשל: אשפה, גרוטאות, צמחייה פולשת, רעש, סחיפת קרקע, ביוב ואחרים. אם המפגע חמור ניתן לפנות בד בבד גם למוקד 106 המקומי.

סקר טבע עירוני (40 דקות)

כעת נצא החוצה ונבצע בקבוצות קטנות סקר טבע עירוני בחצר בית הספר, ואם אפשר – בשכונה שבסביבת בית הספר.

לפני היציאה חשוב להזכיר את כללי ההתנהגות והבטיחות, ולהצטייד בתיק קטן, בקבוק שתייה, כובע, לוח כתיבה וכלי כתיבה או טלפון נייד – בהתאם למשימה שתבחרו:

אפשרות ראשונה: לצייר מפה סכמתית של הסביבה, ולציין בה את הממצאים העיקריים – למשל עצים בנקודות ירוקות, ערוגת ירקות בסגול, תיבת קינון בכחול, שטח פתוח וכו'.

אפשרות שנייה: למלא את דף סקר בנספחים, ואם אפשר להשתמש בטלפונים ניידים למלא את הטופס הדיגיטלי "יש טבע בעיר".


סיכום (20 דק')

חוזרים לכיתה וכל קבוצה מציגה ממצאים עיקריים.

לסיכום, לחלק לכל אחד פתק ועליו לרשום משהו שהוא יזכור מהשיעור היום על טבע עירוני.

את הפתקים נדביק על בריסטול ונתלה בכיתה למזכרת.


מקורות והפניה לקריאה נוספת


נספחים